上個禮拜一整個星期的時間是Computer Art研究所準畢業生的公開論文發表會

每天晚上都有不同組別不同的作品發表

我的組別被排在第一天

這天通常會來聽的人是最少的

因為一年級的同學正好是在期末周的第一天

而其他二年級在後幾天發表的也都在全力趕工

場面可以預期有點冷清

不會像最後兩天動畫組那樣爆滿

感覺我們所還是將主要精力放在動畫上

畢竟也有宣傳跟招生的考量


無論如何, 我都跟同組的同學說

這個發表, 只不過是我們作品展開世界之旅的第一站

未來還要到世界各個地方繼續展出發表

根本不需太在意這次的情況




上台前還很認真地看稿複習

心中不免緊張




Grahame在最後上課時提醒大家

演講, 就算是照稿唸

你也必須心裡清楚明白, 自己現在究竟在講些什麼

很多人, 尤其是非英文母語的國際學生

常常完全不曉得自己到底在說什麼東西

結果不但影響自己的表現

更讓台下聽眾也跟著一頭霧水

這真是非常有用的建議與忠告

我做到了


講稿內容

Flow是一件由類比時鐘啟發的多頻道錄影裝置藝術. 在這件作品中觀者能以非常不同的方式體驗時間.
一般看時鐘時, 人們往往只想知道這一刻是幾點幾分. 對他們而言, 時間只是一個個獨立的點. 不過, 依
據柏格森的理論, 時間, 也就是真實的綿延, 是過去進入現在並邁入未來的動態延續. 這是一段無法切割
的流動, 故不能以數理方式加以衡量. 上一秒, 這一秒與下一秒在本質上是截然不同的. 同樣重要地, 佛
教將時間詮釋為一個封閉並不斷重複的圓, 並以探討生命本質的方式來闡述時間. 由此而知, 時間的本
質便是無常, 時間之流從未間斷過, 一如我們的生命.

依據這些觀念, 我以不同長度的錄影將時間予以視覺化. 這些錄影都是一鏡到底並重複著規律的變化. 
藉由運用科技, 我希望能在日常生活中重新找尋到那些簡單的平靜與美好. 同時也希望人們能藉著自身
經驗, 在我的作品中找到內存在心的原始平靜.

我想對我在遠方摯愛的家人們說謝謝. 有你們全力的支持與關愛, 我便能在世上創造任何奇蹟. 對於遍
佈世界各地的好友們, 我現在已經準備好要與你們一起共創獨一無二的未來. 所上的所有老師, 我非常
感激你們對我所擁有藝術潛力的眼光與欣賞. 

我對於能夠畢業感到非常開心. 根據我的計畫, 獲得藝術創作碩士學位只給我能站上當代藝術舞台的門
票. 等在畢業後的現實世界才是我在自己藝術生涯中必須不斷克服克服再克服的真實挑戰. 我已經走在
我的路上. 最後, 讓我引述幾句里爾克的智慧之言, 作為自己揚帆啟航的祝福, 同時與大家分享共勉.
這段自我探尋的歷程將不會一無所獲, 你的生命將在其中找到自己的路. 而我祝福你, 希望那些
路會是美好, 富足並且寬闊的, 遠超過我言語所能形容.
"


原文如下

      My work Flow is a multi-channel video installation which is inspired by the form of an analog
clock. In my piece, people can experience time in a much different way. When watching a clock,
people usually only want to know what time it is right now. To them, time is only an individual
point. However, in Bergson’s theory, time, which is real duration, is the dynamic continuation of a
past into a present and toward a future. It can’t be measured mathematically because it is an
inseparable flow. The last second, this second, and next second are totally different. Significantly,
Buddhism interprets time as a closed repeating circle and explicates time by exploring the facts
of life. Therefore, the essence of time is impermanent. The flow of time never stops, as well as
our lives.

      Following these concepts, I visualize time by videos in different lengths. These videos are all
continuous and repeating regular variations. By the manipulation of technology, what I would like
to do is to find the basic and simple peace and beauty in our daily life. I also want people to seek
the original peace in their inner spirits via their experiences.

      I want to say thank you very much to my beloved family far away. With all of your support
and love, I can make any kind of miracle in the world. For my best friends around the world, now
I’m ready to create the unique future together with you. For the faculty, I really appreciate your
discernment in my potential of art. 

      I’m really glad of my graduation. According to my plan, obtaining an MFA degree only gives
me the admission to stand on the contemporary art stage. The world waiting behind the graduation
will be the real challenge I should overcome again and again for my art career life. I’m on my path.
In the end, let me quote some wise words from Rilke, as the blessing for my sailing, and for
everyone, “This self-searching that I as of you will not have been for nothing. Your life will still find
its own paths from there, and that they may be good, rich, and wide is what I wish for you, more
then I can say.





哈! 講完了

總算可以鬆口氣開始做別的事

但離真正能輕鬆的日子還遠呢

事後很多一年級同學以及其他老師跑來跟我說

他們很喜歡我的作品

做的真的很棒!

呵~ 開心


一句話

繼續努力!!



















arrow
arrow
    全站熱搜

    farlande 發表在 痞客邦 留言(7) 人氣()